Chyba każdy z nas słyszał jako dziecko, że nie wolno oceniać innych ludzi po wyglądzie. Że trzeba patrzeć głębiej, gdyż ważne jest wnętrze. Widzieliśmy jednak, że opiekunowie i nauczyciele, którzy dawali nam takie rady sami oceniali ludzi po wyglądzie. Niestety, czy tego chcemy czy nie zawsze będziemy dokonywać szybkich ocen na podstawie wizerunku zewnętrznego. Wbrew pozorom daje nam to wiele korzyści. Dzięki tej umiejętności przetrwaliśmy jako gatunek. Fotografia biznesowa pozwala nam wykorzystać ludzką skłonność do oceniania dla własnych korzyści. I nie ma w tym nic zdrożnego.
Krzysztof Zaleski – Sesje biznesowe
Ocena jest potrzebna
Możemy się oburzać, że ktoś stale nas ocenia. Część z nas czuje się pokrzywdzona, gdyż uważamy, że oceny te są niezgodne z rzeczywistością. Zastanówmy się jednak jak by to było, gdybyśmy nie byli zdolni dokonać oceny w ciągu kilku sekund od poznania danej osoby. Prawdopodobnie częściej padalibyśmy ofiarami przestępstw, gdyż nasz umysł nie alarmowałby, że dany osobnik może być dla nas niebezpieczny. Nie zaszlibyśmy również daleko w biznesie.
Czy tego chcemy czy nie – nie jesteśmy w stanie poznać wszystkich ludzi w takim stopniu, w jakim na to zasługują. Nawet jeżeli czasem się mylimy, zdolność do szybkiej oceny jest dla nas ogromnym ułatwieniem.
Tak jak i my oceniamy, tak oceniają nas inni. Dobra wiadomość jest taka, że mamy duży wpływ na jakość tych ocen. Wiedza i doświadczenie fotografów biznesowych pozwolą nam wykreować wizerunek, który będzie pozytywnie oceniany przez większość społeczeństwa.
Kreowanie wizerunku dzięki fotografii biznesowej
Współcześnie duża ilość firm sprzedaje swoje produkty i usługi przez internet. Nie mają one bezpośredniego kontaktu ze swoimi klientami, którzy mogą mieszkać na drugim końcu świata. Warto zdawać sobie sprawę, że każdy człowiek chętniej nawiąże współpracę z osobami, o których coś wie. Z tego względu dobrze jest w jak największym stopniu personalizować swoją ofertę.
Internet daje nam dużą swobodę w kreowaniu wizerunku. Na swojej stronie internetowej możemy napisać co chcemy, to od nas zależy jakie zdjęcia umieścimy w sieci. W świecie realnym byłoby zdecydowanie trudniej – o swój nieskazitelny wizerunek musielibyśmy dbać na co dzień.
Profesjonalne zdjęcia biznesowe zdecydowanie ułatwiają pozyskiwanie klientów (i pracodawców). Warunkiem jest jednak, żeby były wykonane przez fotografa, który zna się na swojej pracy.
Pamiętajmy, że fotografia biznesowa musi uwzględniać wiele aspektów. Nie chodzi tylko o to, żebyśmy wyglądali na niej dobrze. Atrakcyjny wygląd to zdecydowanie za mało, żeby wywrzeć dobre wrażenie na potencjalnych klientach. Musimy ich jeszcze przekonać, że jesteśmy prawdziwymi specjalistami, i że można nam zaufać. Zrobienie zdjęcia, które przedstawia taką osobę wymaga talentu, doświadczenia i wiedzy. Odbiorca, który będzie patrzeć na zdjęcie biznesowe oceni nie tylko to, czy jesteśmy atrakcyjni (o ile nie szukamy pracy jako modele, ma to drugorzędne znaczenie), ale przede wszystkim czy jesteśmy pewni siebie, godni zaufania, czy wyglądamy na profesjonalistów. Wizerunek musi być spójny i prawdziwy. Jedno niedociągnięcie może sprawić, że zostaniemy uznani za niewiarygodnych.
Sesja u fotografa biznesowego
Obecnie (szczególnie w dużych miastach) można znaleźć wielu fotografów biznesowych. A raczej osoby, które się tak przedstawiają. Warto zdawać sobie sprawę, że do wykonywania profesjonalnych zdjęć biznesowych potrzeba o wiele więcej niż tylko dobry sprzęt fotograficzny. Jest to trudna branża. Fotograf biznesowy musi mieć talent, a także wysokie umiejętności interpersonalne (klienci muszą dobrze czuć się w jego towarzystwie, co ma bezpośrednie przełożenie na jakość zdjęć). To jednak zdecydowanie za mało. Żeby stworzyć przekonujące zdjęcie biznesowe musi on znać specyfikę danej branży, a to wymaga dużego doświadczenia.
Udając się na sesję do fotografa biznesowego nie powinniśmy obawiać się, że jesteśmy niefotogeniczni – profesjonalista zrobi dobre zdjęcie każdemu (jeżeli mamy pod tym względem przykre doświadczenia, oznacza to tylko tyle, że chodziliśmy do złych fotografów). Należy się przygotować na dużą ilość pytań – jest to konieczne, żeby poznać oczekiwania klienta. Dobry fotograf nie będzie nas pośpieszał, poświęci nam sto procent swojej uwagi i zrobi wszystko, by sesja spełniła nasze oczekiwania.